Home » Read our latest news first! » Spotlight-bram-de-la-combe

In the spotlight: Bram de la Combé

Afbeelding
Bram de la Combé

Deze keer in onze "In the spotlight": Bram de la Combé; sinds 2019 heeft hij de perfecte combinatie van data en logistiek gevonden binnen het Solutions team van Districon. Graag vertelt hij in deze editie meer over wat hem enthousiast maakt.

 

For the English article, click here.

Wie ben je?

Laat ik beginnen met een vraag die ik mijzelf vaak stel. Hoe zullen we in de toekomst onszelf of onze goederen verplaatsen? Deze vraag komt niet vanuit het niets, ik kan mij namelijk niets anders herinneren dan dat ik vroeger altijd alles wilde weten over de auto's, vrachtwagens, motoren en eigenlijk alle machines die aan mij voorbijkwamen.

Inmiddels na vele afleveringen "Wheeler dealers" en momenten sleutelen aan mijn motor, is het ook goed om vooruit te kijken. De wereld ondergaat een energietransitie en daarin moeten een aantal gewoontes veranderen. Hoe gaan we onze magazijnen bevoorraden wanneer vrachtwagens niet meer op fossiele brandstoffen mogen rijden? Of gaat dat de komende jaren niet gebeuren en is het effectiever om de huidige COշ uitstoot in kaart te brengen? Laten we eerst beginnen met "meten is weten".

Vanuit deze gedachte heb ik mijn bijdrage kunnen leveren voor "BigMile", het COշ analyse platform voor vervoerders en verladers. De kunst is om een tool te ontwerpen die gebruiksvriendelijk is en toch om kan gaan met alle verschillende situaties van haar gebruikers. Nu bedrijven hun COշ kunnen meten, is het tijd om processen anders aan te pakken.

Veel projecten zijn gefocust op het optimaliseren van processen, daarbij zijn er ook andere voordelen te behalen dan, bijvoorbeeld, alleen een besparing van kosten. Het verhogen van de data betrouwbaarheid bij een pakketvervoerder heeft geleid tot een hogere succesvolle eerste levering van een pakketje. Een van de projecten waarbij ik trots ben dat hierbij ook COշ bespaard kan worden.

Toekomstvisie?

Dan terug naar de vraag hoe we onszelf en onze goederen gaan verplaatsen in de nabije toekomst. Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik in mijn studententijd een elektrische auto gebouwd met als doel: zo zuinig mogelijk omgaan met de energiedrager, waterstof. Een andere veel voorkomende energiedrager, lithium batterijen, heb ik in China van dichtbij kunnen bekijken. Door het gehele productieproces te analyseren, heb ik een goed perspectief gekregen hoe de ontwikkeling van waterstof (FCEV) voertuigen zich kan meten met de huidige batterij - elektrische wagens (BEV). 

Uiteindelijk zal er een mix ontstaan waarin beide energiedragers aanwezig zijn en waarbij we ons goed moeten afvragen wat de efficiëntste manier is om goederen of personen te verplaatsen. Hierbij komen data en logistiek samen, perfect voor mij dus. Ik zie deze toekomst met vol enthousiasme tegemoet.

Wie mag de volgende "In the spotlight" schrijven?

Aan de andere kant van de oceaan werkt Diego. In dit land zijn er op dit moment veel veranderingen gaande, maar wat houdt Diego bezig? Ik vermoed dat het te maken heeft met de zoektocht naar de best mogelijke oplossing voor ieder wiskundig probleem. Meer daarover tijdens de volgende editie van "In the spotlight"!

 

Share with: