Home » Read our latest news first! » Spotlight-henrik-goijer

In the spotlight: Henrik Goijer

Afbeelding

Collega Henrik Goijer reist als consultant binnen het air cargo team van Districon de hele wereld over, maar wat maakt dit zo interessant? Hij vertelt het u in deze ''In the spotlight''.

 

De wereld blijft groeien, steeds meer mensen kunnen zich veroorloven meer goederen te kopen. Grote air cargo main ports wereldwijd concurreren om deze groeikansen te benutten door hun netwerken uit te breiden, vraag aan te trekken en cargo handling ecosystemen van wereldklasse te ontwikkelen.

Wie ben ik?

Bedankt Cristina, voor het doorgeven van de pen.

Mijn naam is Henrik Goijer. Ik werk nu 3 jaar voor Districon en, als deel van het air cargo team, verbeter ik de flow van air cargo main ports wereldwijd om groeikansen te benutten.

Ik heb Transport & Supply Chain Management gestudeerd, aangezien logistiek van jongs af aan een onderwerp van discussie was tijdens het avondeten. Na mijn master ging ik werken bij Connect. Als onderdeel van het Lean & Green programma heb ik Nederlandse bedrijven gemotiveerd om de CO2 uitstoot te verminderen, met name op vlak van logistiek en persoonlijk vervoer. Het gaf me veel voldoening om impact te kunnen genereren en bij te dragen aan een betere wereld.

Bij Districon, en met de projecten die we doen, voel ik dezelfde voldoening. Elke dag verbeteren we de processen op vliegvelden en daarmee het transport van producten naar meer mensen via betere supply chains. Dit doen we bijvoorbeeld door het algehele vliegveld masterplan of de cargo handling faciliteiten te verbeteren, en door air cargo communities te ontwikkelen. 

Mijn ervaringen

Als air cargo consultant is de wereld je speeltuin. Reizen is deel van het werk en maakt het werk extra leuk. Het is inspirerend om in de keuken van bedrijven te kunnen kijken en de culturen van andere landen te proeven. Dit geeft je een onmisbaar gevoel voor het bedrijf, wat je niet kan overbrengen met een conference call of een data-analyse. Om dit te benadrukken schets ik twee voorbeelden. Binnen projecten analyseren we data om de context van een project te begrijpen. Hierdoor kunnen we een hypothese opstellen en ons bezoek voorbereiden. Echter, zien hoe het er werkelijk aan toe gaat is net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan data-analyse. 

Een cargo terminal operator in Zuidoost-Azië, waar we een lange relatie mee onderhouden, verzocht ons om samen een improvement roadmap te ontwikkelen. In onze voorbereidingen leerden we dat een deel van de transfervracht zijn uitgaande vlucht miste. De data-analyse toonde dat transfervracht verplaatst werd tussen import- en exportgebouwen. Een verbetering zou kunnen zijn om de import- en exportoperaties samen te voegen in één gebouw. Echter werd tijdens het bezoek duidelijk dat de uitgaande vluchten gemist werden omdat de tijdelijke opslag niet toereikend was. 

cargo

Door klanten in het buitenland te bezoeken proeven we veel verschillende culturen. Soms is de cultuur juist de reden voor hoe een operatie presteert en in andere gevallen geeft het een zekere dynamiek aan het project zelf. Een project in Oost-Azië toonde ons een totaal verschillende cultuur in vergelijking met bijvoorbeeld de Zuidoost-Aziatische cultuur. Een paar dingen vielen op. De cargo handling operaties presteren hoog. Niet door mechanisatie, maar door de werknemers, die een grote verantwoordelijkheid voelen en streven naar hoge kwaliteit. De strikte hiërarchie binnen bedrijven was ook een interessant aspect van de cultuur. De meest senior werknemer in de vergaderingen spreekt het meest, maar dit betekent niet dat we hierdoor alle antwoorden krijgen. Het is bijna altijd nuttig om ook met de jongere werknemers te praten als de seniors de vergadering verlaten hebben. Tot slot, een relatie opbouwen met de klant gebeurde voornamelijk in de avond, tijdens een diner en een drankje. Een zwaar onderdeel van het werk!

Visie voor de toekomst

Een wereld in beweging, en nog zoveel op komst. Met het najagen van groei zullen veel vliegvelden ervoor moeten zorgen dat de manier waarop ze hun data benutten op pijl is. Zij die hun data benutten zullen de lat opnieuw hoog moeten leggen en nieuwe kansen moeten benutten.

Om bij te blijven zullen vliegvelden en operators hun data moeten benutten. Vaak is er veel data beschikbaar, maar wordt dit niet omgezet naar informatie. De air cargo supply chain zou veel voordeel kunnen halen uit inzichten uit deze data, aangezien het beter begrip voor de operatie kan kweken en verbetermogelijkheden kan onthullen. Dit kan al door simpelweg de performance van gisteren en vandaag met elkaar te vergelijken en naar verklaringen te zoeken voor eventuele verschillen. Voorbeelden hiervan zijn productiviteit-dashboards voor cargo terminal operators en trade en trafficdashboards voor vliegvelden.

Een volgende stap zou kunnen zijn om de data te benutten voor besluitvorming. Een tool in AIMMS – optimalisatie software – kan uitkomsten berekenen van verschillende scenario’s. Met deze inzichten kun je betere beslissingen maken, gebaseerd op een breed scala aan parameters. Een voorbeeld: wanneer je handmatig een planning maakt voor het toewijzen van vliegtuigen aan parkeerplaatsen kun je maar met een beperkt aantal factoren rekening houden. Je kijkt bijvoorbeeld naar welke parkeerplaats beschikbaar is en welke in de buurt liggen. Optimalisatietools kunnen ook complexere parameters meenemen, zoals welke toewijzing de totale rijtijd van alle operators rondom het vliegtuig minimaliseert, welke het meest winstgevend is met betrekking tot de onderhoudscontracten, of zelfs welke het meest optimaal is met betrekking tot alle vliegtuigen die zullen landen in de komende uren. Aangezien vliegvelden steeds meer onder druk komen te staan – veel activiteiten op een relatief klein oppervlak – is er een noodzaak om operationele- en kapitaalkosten te minimaliseren en balanceren door optimale beslissingen te maken gebaseerd op data.

Welke collega mag van jou in de volgende spotlight staan?

Graag geef ik het podium aan mijn collega, Sanne Aelfers. Sanne is onderdeel van het supply chain team and helpt klanten met hun distributie uitdagingen. Ik kijk uit naar haar ervaringen en haar licht op de toekomst van supply chains.

Visiting clients abroad allows tasting all kind of cultures. Culture is sometimes the very reason for the performance of an operation and in other cases, it gives a certain dynamic to the project itself. A project in East Asia brought us to a completely different culture than, for example, the South East Asian culture. A few things stood out.The cargo handling operations perform high, not due to mechanization, but due to the employees, who feel a great responsibility and strive to a high quality.The strict hierarchy within companies was another interesting aspect of the culture. The highest-ranking employee in the meeting talks the most, although this doesn’t mean it will provide all the answers. More often than not, it is helpful to speak with younger employees when superiors have left the room. Finally, bonding with the client mostly took place in the evening during dinner and drinking, a tough part of the job! 

Vision for the future

A world on the move, and yet much to come. In the pursuit of growth, a lot of airports need to make sure their data utilization is up to par. Those utilizing data need to reset the bar and seize new opportunities.

To get up to par, airports and operators should utilize their data. Often, a lot of data is available but not turned into information. The air cargo supply chain can greatly benefit from these insights, as it allows for a better understanding of the operation and reveals improvement opportunities simply by comparing yesterday’s performance to today’s and seeking answers to what is different and why. One could think of productivity dashboards for cargo terminal operators or trade and traffic dashboards for airports.

A next step would be to utilize the data for decision making. A tool in AIMMS – optimization software - can calculate outcomes based on different scenarios. With these insights, one can make better decisions that include a broad range of parameters. An example: when manually planning the assignment of aircraft to parking places, only so much can be taken into account. For example, which parking place is free and which is nearby. Optimization tools can also take more complex parameters into account, such as which places lead to a minimal overall driving time of all operators serving the aircraft, the most profitable place given the service agreements, and even account for all aircraft that land in the next few hours. As airports become more and more constrained - a lot of activity at a relatively small area - there is a need to minimize and balance operational and capital costs by making optimal decisions based on data. 

Next in the spotlight

I would like to give the stage to my colleague, Sanne Aelfers. Sanne is part to the supply chain team, and support companies with their distribution challenges. Looking forward to her experiences and her light on the future of supply chains

Share with: