search menu linkedin twitter facebook cross phone check arrow-left arrow-right mail

In the spotlight: Victor Ponsioen

23-01-2020 - 09:45 - Blog

Deze keer in "in the spotlight" collega Victor Ponsioen. Victor is sinds 2011 bij Districon en momenteel verantwoordelijk voor het optimization team binnen Districon Solutions. Hij vertelt u graag alles over zijn ervaringen.

For the English article click here.

Wie ben je?

Mijn naam is Victor Ponsioen, sinds 2011 bij Districon en momenteel verantwoordelijk voor het optimalisatie team binnen Districon Solutions. Ik heb een bedrijfskundige achtergrond en voel me dus een supply chain generalist. Binnen het team werk ik met geweldige, vaak technische specialisten, een mooi avontuur.

Victor Ponsioen
“Retail, dat is wat ik wil !!!!”. Dat riep ik in 1999 na mijn afstuderen. En anno 2020 vind ik dat nog steeds. Waarom? 

Het virus is aangestoken door mijn vader, thuis aan de eettafel. We praten erover, kwamen samen in winkelcentra en winkels. En retail is overal: voor zowel onze dagelijkse huishoudelijke behoeften als voor onze luxeproducten. Retail is herkenbaar, is voor iedereen, heeft een enorme impact op onze economie en staat midden in onze samenleving en omgeving. 

Retail als rode draad door mijn carrière

Na mijn afstuderen als Bedrijfskundige aan de TU Eindhoven koos ik voor een management traineeship bij Ahold. Dit Zaanse bedrijf groeide wereldwijd met supermarktformules en Albert Heijn, het Nederlandse vlaggenschip, stond bekend om haar sterke supply chain en logistieke prestaties. Het traineeship bracht mij via Albert Heijn naar ICA online (Stockholm) en Gall & Gall. Na enkele jaren maakte ik de overstap naar de internationale fashion markt, en wel naar het bedrijf achter McGregor en Gaastra. Een grote overgang met hele andere verdienmodellen en een sterke dynamiek. In 2011 maakte ik de overstap naar supply chain advisering, naar Districon. Ook daar kon ik mijn passie kwijt bij de vele klanten in de consumentenindustrie, zoals Nike, Heineken, Hunkemöller en GrandVision. Districon bood mij ook de gelegenheid om af en toe in een andere industrie actief te zijn, zoals het openbaar vervoer en de binnenvaart. Dat heeft mijn denken sterk verruimd en helpt mij iedere dag om retail klanten te inspireren.

Retail, wat zijn de uitdagingen?

Retail staat al jaren onder druk van digitalisering, duurzaamheid, stedelijke inrichting en koopkracht. Mijn grote uitdaging met Districon is om retail supply chains continu te moderniseren. Daarbij gaat het versterken van de financiële en service prestaties van onze klanten hand in hand met duurzame verbeteringen. Denk aan overvoorraden, verpakkingen, arbeid, stedelijke distributieoverlast, schoner transport, retouren, winkelleegstand, etc. Onze klanten realiseren zich ook steeds meer dat beide aspecten samen aangepakt moeten worden, maar ook kunnen worden!

Analytics, wat brengt het voor de retail?

Het gaat uiteraard niet alleen om data, analytics en nieuwe technologie, maar beiden brengen wel enorme kansen om de prestaties te verbeteren. Binnen Districon volgen we de Garter analytics journey, waarbij we analytics bij onze klanten toepassen op basis van hun mogelijkheden. Dat betekent in eerste instantie dat we samen werken aan inzichten: wat levert een klant op, wat kost een klant, waar zit de verspilling, hoe snel roteren voorraden, wat is de CO2 belasting per order? Daarna ondersteunen we onze klanten bij besluitvormingsprocessen, bijvoorbeeld door verschillende snel doorgerekende scenario’s door te rekenen. Maar ook door wiskundige optimalisatiemodellen en modellen op basis van AI te ontwikkelen. 

Ik heb de overtuiging dat nieuwe technologie kansen biedt om (1) extra inzichten te geven, (2) versnelde inzichten te creëren en (3) besluitvorming te verbeteren. Dat heeft wel grote impact op onze retail klanten. De medewerkers van onze klanten, de gebruikers van analytics tooling, moeten zich ook verder ontwikkelen, het gewenste opleidingsniveau wordt steeds hoger. Daarnaast moet de data kwaliteit versterkt worden en data beschikbaarheid uitgebreid!

Kortom, retail, analytics en Victor, ready for the future

Sinds twee jaar ben ik één van de leiders van Districon Solutions, waarbij we onze analytics competenties wereldwijd toepassen bij klanten. Zoals aangegeven ben ik ervan overtuigd dat de sterke internationale dynamiek van retail schreeuwt om snelheid, inzichten en versterkt concurrentievermogen. We hebben een breed ontwikkeld en divers team bestaande uit geweldige collega’s. Met z’n allen werken we volle bak door om passie te delen en toe te passen.

Welke collega mag van jou in de volgende spotlight staan?

Ik draag het stokje graag over een Philip Schilder, één van onze jongere adviseurs. Ik vind het altijd erg leuk om met jonge mensen te werken. Ze zijn niet alleen leergierig en maar ze houden mij ook iedere dag opnieuw jong en scherp. Beste Philip, deel je verhaal!