search menu linkedin twitter facebook cross phone check arrow-left arrow-right mail

Van logistiek projectmanagement tot business intelligence met wereldwijde impact

19-12-2019 - 11:00 - Nieuws

Verscholen tussen de landingsbanen van Schiphol vind je het kantoor van DHL Global Forwarding (DHL GF). “We werken al ruim 10 jaar samen met Districon”, vertelt Wouter van Dijk, Head of Customer Service & BPO-IT. “Dankzij hen maakten we flinke stappen op het gebied van business intelligence. Zo hielpen ze ons met de implementatie van QlikView en begeleidden ze daarna de overgang naar Qlik Sense. Inmiddels coacht Districon ons developmentteam in optimalisatie van het gebruik”.

Samen met Districon ontwikkelden we een datamanagementsysteem waarmee we inmiddels wereldwijd voorop lopen. 

DHL is 's werelds grootste logistieke bedrijf en opereert met een internationaal team van 380.00 professionals in meer dan 220 landen en regio’s. Dit jaar vieren zij hun 50-jarig bestaan. Hiervan werkt Districon al meer dan 10 jaar samen met de DHL-business unit Global Forwarding. Districonner Frank Rotteveel begeleidde toen de opzet van binnenlands transport. Later volgden enkele projectmanagementtrajecten en de afgelopen jaren de ontwikkeling van business intelligence-systemen voor DHL GF. 

Wouter van Dijk, Head of Customer Service & BPO-IT, DHL Global Forwarding

Implementatie QlikView

“Districon hielp ons vanaf 2015 met het beter organiseren van onze data. Waar deze vraag vandaan kwam? We merkten dat we niet goed genoeg konden acteren op de vraag van onze klanten. Omdat onze werkstromen intercontinentaal plaatsvinden, had niet iedereen zomaar toegang tot systemen en konden we gegevens uit databases onvoldoende benutten. Het systeem QlikView was een ideaal instrument om inzicht in deze data te krijgen. Samen met Districon-consultants Johan Roelofsen en Frank Rotteveel werd gestart met het inrichten en programmeren van QlikView. DHL GF haakte in deze periode de eerste resources aan om QlikView te leren. De implementatie werd een groot succes.” aldus Wouter.

Analytics journey

“We vulden elkaar prachtig aan: DHL de operationele expertise, Districon de Qlik expertise. Na Nederland hebben we wereldwijd Qlik Sense geïmplementeerd; een Qlik-variant die nog meer mogelijkheden biedt. Districon begeleidde het traject van het overzetten van de gegevens van QlikView naar Qlik Sense. Daarnaast werden gebruikers getraind van het grotendeels zelfstandige team dat inmiddels ook als expertisecenter voor Global acteerde. 

Samen met Districon hebben we het systeem doorontwikkeld: door structuren aan te passen was data nog beter te ontsluiten. Districon ontwikkelde inhoudelijk een ‘suite’ aan dashboards, waaronder Customs Compliance (nu integraal onderdeel van de AEO-certificering) en een (extensive) Customer Reporting. Zo konden we performance en trends voor klanten en onszelf nog inzichtelijker maken.” 

Wereldwijd koploper

Een glunderende Wouter: “Ik vind het mooi om te zien dat wij, doordat we in Nederland al vroeg zijn ingestapt in QlikView, nu wereldwijd koploper zijn in het gebruik. En dat hebben we aan Districon te danken. Zij begonnen als ontwikkelaars en zijn nu vooral coach en sparringpartner voor het developmentteam van DHL GF. Daarnaast maakt Districon de laatste validatieslagen. De output van gegevens kan namelijk hetzelfde zijn, maar door de juiste configuratie kom je veel sneller tot die output. Dit brengt ons tot een hoger niveau waardoor we nog beter kunnen opereren. 

Toekomst

Naast onze mooie ambitie om in 2050 CO2-neutraal te opereren, biedt de digitaliseringsslag in onze industrie kansen en ik hoop dat DHL hierin wereldwijd koploper blijft. Samenwerking in de logistieke keten is hierbij bepalend voor succes, maar kan tot moeilijke vraagstukken leiden. Op welke manier delen we bijvoorbeeld data zonder alles prijs te geven? Door dit op bepaalde vlakken toch te doen, kun je samen de logistieke sector beter maken. Zoals ketenintegratie: samen oplossingen vinden waar de hele industrie beter van wordt.

Ik denk dat Districon een belangrijke rol in deze ontwikkelingen kan spelen. Zij hebben zicht op alle trends en werken al geruime tijd (op integere wijze) samen met meerdere partijen in de logistieke keten. En waar grotere partijen moeite hebben ‘mensen van de toekomst’ aan de trekken, is dat bij Districon anders. Zij hebben de juiste mensen om nu al in te spelen op de technologische ontwikkelingen.”